Πάνε 94 χρόνια από την
πυρπόληση της Σμύρνης, 94 τόσα χρόνια
από την Μικρασιατική καταστροφή!!! Το τέλος μιας ιστορίας 33 αιώνων που
σηματοδοτεί τον ακρωτηριασμό του Ελληνισμού, ενώ σ' αντίθεση, ο Ελλαδικός
χώρος, με την έλευση των προσφύγων ανασυγκροτείται και αναπτύσσεται…
Η έκταση που εξαπλώνεται ο
Ελληνισμός, από τον Ελλήσποντο και τη θάλασσα του Μαρμαρά έως τα Βουνά του
Ταύρου και τις Ποντικές Άλπεις, είναι πολλαπλάσια αυτής που καταλαμβάνει στην
Ευρώπη.
Νοτιότερα βρίσκεται η
Ελληνιστική πόλη της Άσσου, με τον ναό της Αθηνάς, που οριοθετεί από βορρά προς
νότο τις αρχαίες ελληνικές περιοχές της Αιολίας, της Λυδίας, της Ιωνίας και της
Καρίας, φθάνοντας μέχρι τα παράλια, απέναντι από την Κύπρο. Ίχνη Μυκηναϊκών
εγκαταστάσεων βρέθηκαν στην Μίλητο, στο σημερινό Ασαρλί, στην Τροία στο Χισαρλίκ.
Κάτι που σημαίνει ότι οι πρώτοι Έλληνες αποβιβάζονται στην ανατολική ακτή του
Αιγαίου κάπου στον 14ο αιώνα μ.Χ. Στη συνέχεια, Αχαιοί, Δωριείς, Αιτωλοί,
Βοιωτοί, Αιολείς, Ίωνες και Μάγνητες μετακινούνται προς την Μικρασία από την
ανάγκη της εύρεσης καινούργιων καλλιεργήσιμων εκτάσεων, αλλά διατηρούν στην
μνήμη τους την καταγωγή και τον χώρο προέλευσής τους. Έτσι, οι Ίωνες σχηματίζουν στο κέντρο την Ιωνική
Δωδεκάπολη, οι Δωριείς στο Νότο την Δωρική Εξάπολη και οι Αιολείς στον βορρά
τον δικό τους σύνδεσμο πόλεων.
Για να αντιληφθούμε το μέγεθος
των Μικρασιατικών πόλεμων μπορούμε να αξιολογήσουμε το πλήθος των πλοίων που παρατάσσουν
οι Ιωνικές πόλεις στη ναυμαχία της Λάδης το 495 π. Χ. Έτσι, προκύπτει ότι κατά
προσέγγιση, η Μίλητος είχε 65.000 κατοίκους, η Έφεσος 50 έως 60 χιλιάδες, η Τέως
και οι Ερυθρές κοντά στους 15.000, οι Κλαζομενές και η Πριήνη πάνω από 10
χιλιάδες, η Φώκαια 2.500. Η κάθοδος, όμως, των Περσών και η τελική τους επικράτηση διακόπτει την
πολιτιστική τους ακμή, αφού οι περισσότερες πόλεις καταστρέφονται, τα ιερά τους
πυρπολούνται και οι κάτοικοί τους σφαγιάζονται ή οδηγούνται κατά πλειοψηφία αιχμάλωτοι μακριά από τις εστίες τους.
Ο Μέγας Αλέξανδρος όμως, περνώντας από την Μικρασία κατά την εκστρατεία του
εναντίον των Περσών, αναστηλώνει τα ιερά και ξανακτίζει τις πόλεις τους.
Έτσι εξηγείται γιατί όλοι οι αρχαιολογικοί χώροι που διασώζονται
μέχρι σήμερα στην Τουρκία έχουν Ελληνιστική προέλευση.
Τα επόμενα χρόνια, η εξάπλωση
του Χριστιανισμού βρίσκει πρόσφορο έδαφος στην περιοχή, αφού οι προϋπάρχουσες φιλοσοφικές
σχολές και οι πνευματικές αναζητήσεις των ντόπιων προλειαίνουν το έδαφος για
την αποδοχή της νέας θρησκείας. Στους Βυζαντινούς χρόνους η περιοχή δεν
διατηρεί την ακμή της αρχαιότητας, λόγω της ανόδου της Νέας Ρώμης, της
Κωνσταντινούπολης.
Η επικράτηση, αργότερα, των
Τουρκικών φύλλων στη Μικρασία οδηγεί σε: πνευματικό μεσαίωνα τους
Ελληνικούς πληθυσμούς με αποκορύφωμα την περίοδο της Εθνικής Παλιγγενεσίας,
όπου, γεγονότα σαν τα Ορλωφικά, τη καταναυμάχηση του Τουρκικού στόλου στον Τσεσμέ και την Ελληνική
επανάσταση, προκαλούν ωμότητες και αντίποινα σε βάρος των Ρωμιών. Ταυτόχρονα,
όμως, οι Ρωμιοί, αν και αποτελούν την μειονότητά μέσα σε ένα εχθρικό
περιβάλλον, δημιουργούν!!!
Το τραγικό
τέλος του Ελληνισμού ολοκληρώνεται με την τριήμερη
πυρπόλυση της Σμύρνης, τον Σεπτέμβρη του 1922, η οποία οδήγησε σε «υποχρεωτική
συναισθηματική λησμονιά της πατρίδας»
τους πρόσφυγες. Τα τελευταία
χρόνια, όμως, όλο και περισσότεροι πρόσφυγες
2ης και 3ης γενιάς επισκέπτονται την
«πατρώα γη». Αξίζει να δει κανείς τα σπίτια του φραγκομαχαλά της Σμύρνης (μιας και
η Αγία Φωτεινή και ο
Άγιος Γεώργιος ο Εξωκαστρίτης
έχουν καεί και
δεν υπάρχουν πιά), το Αϊβαλί του Ηλία Βενέζη με
τους Αγίους Γεώργιο και Ιωάννη (δυστυχώς- σήμερα
έχουν μετατραπεί σε τζαμιά με βάναυση βεβήλωση της νεοκλασσικής αισθητικής
τους), τα Μοσχονήσια, του μεγάλου
αγιογράφου και συγγραφέα, Κόντογλου, με τον Ταξιάρχη και
τα σπίτια των καραβοκύρηδων, την Πέργαμο,
με την μοναδική της ακρόπολη και το θέατρό της, τις Σάρδεις, με τον εκπληκτικό
ναό της Αρτέμιδος, την Έφεσο, την πιο καλοδιατηρημένη
αρχαία πόλη της Μεσογείου, με την βιβλιοθήκη
του Κέλσου και την Αρκαδική λεωφόρο, την Πριήνη, που δέσποζε
στην κοιλάδα του Μαιάνδρου, την Μίλητο, με την Ιωνική Στοά,
τα Δίδυμα, με τον γιγαντιαίας διάστασης ναό του Απόλλωνα,
τον Κιρκιντζέ, με το Δημοτικό σχολείο (σήμερα,
είναι το...εστιατόριο Άρτεμις!!!), την Αλικαρνασσό, με το κάστρο-φυλακή
του Αγίου Παύλου, τις ελληνιστικές πόλεις της Λαοδικείας,
της Ιεράπολης, της Στρατονίκης, της
Αφροδισιάδας, των Λάβρανδων, της Ξάνθου,
του Αντίφελλου, του Ολύμπου, αλλά,
και τις σύγχρονες μικρασιατικές πόλεις με τα σχολεία
και τα αρχοντικά της Τρίγλειας, των Μούγλων, των Μυλασσών,
των Βούρλων (όπου βρίσκεται και
to σπίτι του Γ. Σεφέρη), των Αλάτσατων,
της Κρήνης.
Αλήθεια, 94 τόσα χρόνια μετά
πόσοι από μας θυμόμαστε, πόσοι από μας γνωρίζουμε την ιστορία
της Μικρασίας - της «πατρίδας» - όπως την αποκαλούσαν
οι γιαγιάδες και οι παππούδες μας;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου